wonderful-dales-en-lakes.reismee.nl

Vandaag zaterdag zijn we naar Fountains Abbey gegaan

Vandaag zaterdag zijn we naar Fountains Abbey gereden,deze tip kregen we van een van de bezoekers van deze Inn. Hier moesten we beslist heen om iets van vroeger te bekijken.

Het was zeer interessant allemaal met ook mooie waterpartijen in deze estate.

Geschiedenis

Fountains Abbey werd in 1132 gesticht na een conflict in de Onze-Lieve-Vrouweabdij in York. Als gevolg van het geschil werden 13 monniken uit het klooster gezet. Zij wilden strikt volgens de Regel van Benedictus leven en werden in bescherming genomen door de aartsbisschop van York, Thurstan (ca. 1070-1140). Hij zorgde ervoor dat zij zich konden vestigden in het dal van het riviertje Skell. In deze vallei vonden de monniken alle benodigde materialen om een klooster te bouwen: steen en hout voor het gebouw en stromend water.[1] De monniken sloten zich meteen aan bij de cisterciënzer orde.

De abdij functioneerde meer dan 400 jaar totdat Hendrik VIII in 1539 besloot alle kloosters op te heffen, de monniken te verjagen en hun bezittingen zich toe te eigenen. De abdijgebouwen en meer dan 2 km² land werden op 1 oktober 1540 door de Kroon verkocht aan Sir Richard Gresham, een koopman uit Londen en vader van Thomas Gresham, de oprichter van de Londense beurs,

De eerste regen deze week kregen we 14.15u maar we hadden inmiddels al veel gezien. Ik denk dat het wel 1,5 uur heeft geregend. Inmiddels zaten we al weer in de auto op weg naar ons verblijf. In de avond hadden we al gereserveerd voor het avond eten. Witvis met zalm en garnalen met wat aardappelpuree met chedarkaas. Het was erg lekker. Vanavond wat spullen ordenen want we gaan morgen naar het 3e veblijf.